Oman pääsulakkeen vaihtaminen

Sähkökatkoksen sattuessa kannattaa ensin tarkistaa, onko ainoastaan oma asunto sähköttä vai koskeeko katkos koko lähialuetta. Mikäli katkos koskee vain omaa asuntoa, tarkistakaa ensin omat pääsulakkeet. Jos ne ovat ehjät, ottakaa yhteys meidän vikailmoitusnumeroomme 020 690 144.

Pääsulakkeet ovat aina liittymäkohtaiset, joten niiden palaminen ei vaikuta muiden alueella olevien liittymien sähkönjakeluun. Suuren kuormituksen aikana, esim. kovilla pakkasilla, saattaa pääsulakkeen läpi kulkea niin suuri sähkövirta, että sulake palaa, jolloin ainakin osa liittymästä jää sähköttömäksi. Kun on kova pakkanen niin kannattaakin välttää tiettyjen sähkölaitteiden, kuten sähköuunin ja -kiukaan, yhtäaikaista käyttöä.

Mikäli pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön sisällä, pääkeskuksessa, voit itse vaihtaa ne sähköturvallisuusohjeita noudattaen. Noudata kuitenkin sähköturvallisuusohjeita ja katkaise sähköt pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Huomioithan, että pääsulakkeen varokepohjassa on jännite, vaikka sulake on poistettu ja pääkytkin on 0-asennossa. Sähköturvallisuusopas löytyy Turvatekniikan keskuksen nettisivuilta.

Pääsulakkeen vaihtamisesta ja sinettien murtamisesta tulee aina ilmoittaa sähköyhtiöön: mail@porvoonenergia.fi.

Pääsulakkeen tilalle ei missään tapauksessa saa vaihtaa nimellisvirraltaan suurempaa sulaketta kuin siellä on, koska suojaus ei silloin toimi ja liian suuri sulake voi aiheuttaa tulipalon. Sulake on mitoitettu suojaamaan sähköjohtoja siten, että se vika- tai ylikuormitustilanteessa palaa riittävän nopeasti. Jos pääsulakkeen tilalle vaihdetaan liian suuri sulake, voivat johdot ylikuumeta ja syttyä palamaan.

Ohjeita omatoimiseen pääsulakkeen vaihtoon saat myös vikapäivystyksestämme(puh. 020 690 144).

Pylväässä, katujakokaapissa tai Porvoon Sähköverkko Oy:n lukolla varustetussa lukitussa kotelossa sijaitsevat pääsulakkeet saa vaihtaa ainoataan verkkoyhtiön asentaja. Tilaa vaihto soittamalla vikapäivystykseemme. Tällöin vaihdosta ei peritä maksua.

Maksuun on varauduttava, jos asentaja tulee paikalle ja vaihtaa asiakkaan puolella olevat palaneet sulakkeet. Maksu on 60 euroa työaikana ja 120 euroa työajan ulkopuolella.

Toistuva pääsulakkeen palaminen

Jos pääsulake palaa toistuvasti, on sähköliittymäsi sulakekoko liian pieni tai kuormitus on jakautunut sulakkeille epätasaisesti. Jos uusi sulake palaa heti vaihtamisen jälkeen, on johtimissa tai jossakin sähkölaitteessa vika. Asian selvittämiseksi suosittelemme ottamaan yhteyttä sähköurakoitsijaan, joka korjaa vian sekä selvittää liittymän kokonaiskuormituksen ja mahdollisen tarpeen liittymän pääsulakekoon suurentamiseksi.

Veloitamme pääsulakkeen suurentamisesta liittymismaksun, joka on nykyisen ja uuden pääsulakekoon liittymismaksujen erotus, jos kaapelia ei tarvitse vaihtaa. Suuremmista muutostöistä saat erillisen hinta-arvion.