Akilles Green Team yhdistää kilpapyöräilyn ja ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun

Porvoon Akilles, yksi maamme menestyneimmistä ja maineikkaimmista pyöräilyseuroista, alkaa raivaamaan nuorille lupauksilleen tietä kansainväliseen menestykseen maailman suosituimmassa kesälajissa, pyöräilyssä.

Samaan aikaan pyöräily on yksi ekologisimmista tavoista liikkua paikasta toiseen ja ilmastonmuutos etenee vääjäämättä. Pyöräilyn lisääminen tarkoittaisi suoraan fossiilisten polttoaineiden käytön vähenemistä.

Edellä mainitut tavoitteet on nyt päätetty yhdistää, ensimmäistä kertaa kilpapyörätallin puitteissa. Akilles Green Team starttaa uuteen kauteen uusitulla ilmeellä, teeman ”Racing For The Future” alla.

Akilles Green Team ryhtyy keräämään varoja ilmastotyöhön ja rakentamaan kehitysalustaa, jonka kautta nuoret suomalaiset kilpapyöräilijät saavat todellisen mahdollisuuden ponnistaa jopa maailman huipulle.

-Racing For The Future tarkoittaa siis montaa asiaa samanaikaisesti. Voidaan puhua yksittäisen pyöräilijän tulevaisuudesta, lajin tulevaisuudesta ja koko maapallon tulevaisuudesta. Syyskuun alussa julkistamme merkittävän, pitkään valmistellun hankkeen, joka sisältää aivan uudenlaisen, nettipohjaisen palvelun, jonka kautta jokainen suomalainen voi osallistua maailmanlaajuiseen ilmastotyöhön, sanoo Akilles Green Teamin joukkueenjohtaja, Ari Perälä.

-Olemme hyvin innostuneita tästä uudesta hankkeesta. Ekologisuus on meille aivan perusarvo, ja sähkön tuotanto uusiutuvalla ilmastoystävällisellä energialla. Akilles on suomalaisen pyöräilyn edelläkävijä ja haluamme olla heidän kanssaan viemässä eteenpäin kestävää kehitystä. On hienoa, että on syntymässä uusi tapa, jolla konkreettisesti päästään ruohonjuuritasolla vaikuttamaan ilmastonsuojeluun. Sanoo Akilleen pääyhteistyökumppaneihin kuuluvan Porvoon Energian toimitusjohtaja, Patrick Wackström.

Joukkueenjohtaja Ari Långsjö avaa alkavaa kautta: ”Akilleen harjoituskausi on sujunut olosuhteet huomioon ottaen hyvin. Toki harjoitusleirejä on keskeytynyt ja peruuntunut kuten kilpailujakin. Joukkue on saanut harjoitella terveenä. Pääsemme joukkueemme koko leveydeltä avaamaan kautemme heinäkuun alussa Virossa, jossa avataan tärkeä Viron Cup ja järjestetään meidän
nuorillemme U20- ja U17-ajajille erittäin kovatasoinen etappikilpailu. Meillä on nuori ja erittäin iskukykyinen joukkue tälle kaudelle. Kilpailu on kovaa, mutta lähdemme tavoittelemaan Suomen mestaruuksia ja menestystä Skoda-Cupissa.”

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Porvoon Energia ei ole maan suurimpia energiayhtiöitä. Silti olemme saaneet aikaiseksi jotakin merkittävää. Olemme täyttäneet EU:n energiantuotannon ympäristövaatimukset vuodelle 2050 jo nyt, vuosikymmeniä etuajassa. Kaikki myymämme sähkö on hiilidioksidivapaata ja kaikki sen tuottamamme kaukolämpö lähes 100% uusiutuvaa. Nyt, kun isoin osa maailman haitallisista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy energian tuotannosta ja kulutuksesta, haluamme tehdä kaikkemme jättääksemme mahdollisimman näkyvän ekologisen kädenjäljen. Toisin sanoen, haluamme tuottaa porvoolaisille ja muille suomalaisille sellaisia energiaratkaisuja, jotka tekevät päästöjen vähentämisen mahdolliseksi.

Kuvassa: Joni Kanerva, Veeti Vainio ja Roope Vainio.

Joukkueenjohtaja Ari Långsjö
Energianeuvos, toimitusjohtaja Patrick Wackström