Siirry sisältöön

Näytä kaikki Tiedotteet Häiriötiedotteet Artikkelit

Arkisto

Sähköt palautettu kaikille asiakkaille

Lauantaisen Kiira-myrskyn aiheuttamat sähköviat Porvoon Sähköverkon alueella on korjattu. Enimmillään noin 6000 asiakasta oli ilman sähköä. Viimeiset viat korjattiin tänään. Sähköttä jääneillä asiakkailla on oikeus korvaukseen, joka maksetaan automaattisesti.

– Iso kiitos kaikille asiakkaillemme kärsivällisyydestä. Monet olivat konkreettiseksi avuksi, Porvoon Sähköverkon toimitusjohtaja Magnus Nylander toteaa.

Rajuilma pyyhkäisi itäisen Uudenmaan yli myöhään lauantai-iltana. Nylander arvioi, että vahingot, jotka pelkästään Porvoon Sähköverkon alueella yltävät yli 200 000 euroon, olivat paikoitellen pahemmat kuin tapaninpäivän myrskyn aiheuttamat tuhot vuonna 2011. Summa voi vielä nousta. Eniten häiriöitä aiheuttivat katkenneet sähköjohdot, jotka jäivät kaatuvien puiden alle. Porvoon Sähköverkon asentajille raivaustyöt olivat vuorokausien mittainen urakka, josta lähdettiin vain nukkumaan. Apua saatiin myös muilta urakointiyhtiöiltä.

– Onneksi aloitimme vanhojen ilmakaapelien maakaapeloinnin jo joitain vuosia sitten. Tietyt alueet, joissa myrskyt aikaisemmin aiheuttivat merkittäviä ongelmia, jäivät nyt maakaapeloinnin ansiosta täysin vahingoitta. Tällä hetkellä 40 prosenttia sähköverkosta on maakaapeloitu, ja työ tulee jatkumaan suunnitelmien mukaan siten, että vuoteen 2028 mennessä sähköverkosta 60 prosenttia kulkee maan alla. Työ tehdään juuri Kiiran kaltaisten tapausten varalle, Nylander sanoo.

Ne asiakkaat, jotka jäivät ilman sähköä myrskyn aikana, saavat korvausta sähkökatkon keston mukaan. Maksu suoritetaan automaattisesti laskutuksen yhteydessä. Vakiokorvauksista voi lukea lisää täältä.

Porvoon Sähköverkko sai sekä hyvää että huonoa palautetta toiminnastaan myrskyn jälkeen. Asiakkaista monet olivat tyytyväisiä siihen, että monin paikoin korjaustyöt etenivät ripeästi niin, että sähkökatkot jäivät verraten lyhyiksi. Kritiikkiä sen sijaan sai tiedonkulku siitä, mitkä viat jo olivat korjauksessa ja millä aikataululla. Verkkosivuilla sijaitsevan keskeytyskartan tiedot koettiin puutteellisiksi näiden tietojen osalta. Kartta näytti ainoastaan vikojen sijainnin ja lukumäärän. Lisätietoa kaipaavilla asiakkailla oli myös hankaluuksia saada palvelua puhelimitse palvelun ollessa ruuhkautunut.

– Kehitämme keskeytyskarttaa siten, että meneillään olevista katkoksista löytyy enemmän tietoa. Samoin aiomme parantaa puhelinpalveluamme siten, että se toimii paremmin vastaavanlaisissa tilanteissa tulevaisuudessa, Nylander lupaa.