Sähköverkkomaksut nousevat 1.8.2017

Porvoon Sähköverkon sähköverkkomaksut nousevat 1.8.2017 alkaen. Hinnankorotuksen vaikutus asiakkaiden verolliseen sähköverkkomaksuun on keskimäärin 3,6 % ja verottomaan hintaan keskimäärin 6 %. Korotukset johtuvat investoinneista sähköverkon toimitusvarmuuden parantamiseen.

​Sähkömarkkinalain vaatimukset sähkön toimitusvarmuudelle ovat kasvaneet huomattavasti. Porvoon Sähköverkko Oy:n on vastattava tiukentuneisiin määräyksiin investoimalla verkon kehitykseen. Lisäksi yhtiön sähkönjakeluun liittyvät toiminnalliset kustannukset ovat kasvaneet. Suurimpana yksittäisenä syynä tähän on kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n vuoden 2017 alussa toteuttama kantaverkkomaksujen seitsemän prosentin hinnankorotus.

Hinnankorotukset koskevat eri asiakasryhmiä keskimäärin seuraavasti:
– 1 €/kk kerrostaloasunnossa, jossa sähkönkulutus on noin 2000 kWh vuodessa
– 2 €/kk omakoti- ja rivitaloasunnossa, jossa sähkönkulutus on 5000 kWh vuodessa
– 3 €/kk sähkölämmitystalossa, jossa sähkönkulutus on 18 000 kWh vuodessa.

Sähköverkkomaksujen hinnoittelu on Energiaviraston valvomaa ja heidän antamat määrittelyt sallitulle tuotolle on otettu huomioon tässä hinnankorotuksessa.

Sähköverkkomaksujen muutos ei vaikuta sähköenergian myyntihintaan. Asiakaskohtainen hinnanmuutos vaihtelee sähköliittymän koon, siirtotuotteen ja sähkön kulutuksen mukaan.

Hinnanmuutos ei edellytä Porvoon Sähköverkon asiakkailta toimenpiteitä.