Suomen Voima on hankkinut norjalaisen vesivoimayhtiö Tryggestad Kraft AS:n

Suomen Voima Oy on 15.5.2020 toteuttanut yrityskaupan, jossa norjalainen vesivoimayhtiö Tryggestad Kraft AS siirtyy Suomen Voiman 100%-omistukseen. Kaupan kohteena on vuonna 2011 valmistunut Strandan kunnassa sijaitseva Litlebø-pienvesivoimalaitos. Tryggestad ja sen lähellä oleva vuonna 2021 valmistuva hanke Stardalen ovat merkittävä osa Suomen Voiman uusiutuvan energian investointiohjelmaa.

​​​​​​​Laitoksen vuosituotanto on noin 22 GWh ja nimellisteho 7,4 MW. Laitos sijaitsee Nibbedalselvan ja Langedalselvan yhdistymispisteessä ja hyödyntää tuotannossaan molempien vesiteiden virtaamaa. Voimalaitoksen operatiivisesta toiminnasta tulee huolehtimaan pienvesivoimatuotantoon erikoistunut norjalainen vesivoimayhtiö Bekk og Strøm, jonka kanssa Suomen Voimalla on pitkä ja vahva yhteistyöhistoria.

Litlebø-vesivoimalaitos tuottaa keskimäärin 22 GWh uusiutuvaa sähköä vuodessa.

Voimalaitoksen julkisivun on suunnitellut Slyngstad Aamlid Arkitekter. Rakennusmateriaaleina on käytetty puuta ja kiveä, joiden luonnonläheisten ominaisuuksien myötä se sulautuu vehreään ympäristöön mainiosti. Suomen Voiman toimitusjohtaja Antti Vilkuna kommentoi hiljattain hankittua vesivoimalaitosta, ”Tryggestad Kraftilla on kaunis voimalaitos, joka sopii hyvin tuotantoportfolioomme, ja meillä on ilo tuottaa vihreätä energiaa tällä alueella.”

​​​​​​​Litlebø-vesivoimalaitoksen takana olevat 9 maanomistajaa ja Tryggestad Kraft AS:n puheenjohtaja Jan Ove Tryggestad ovat tyytyväisiä kauppaan. Puheenjohtaja kommentoi kauppaa, ”Olemme osoittaneet, että onnistumme ylläpitämään vesivoimalaitoksen toimintaa yksin, sekä kehityksen että toiminnan kannalta. Se on kuitenkin ollut myös haastavaa ja kokonaisuudessaan vaativa prosessi, jossa on ollut sekä ylä- että alamäkiä. Kaupan suhteen olemme iloisia siitä, että voimalaitos saa vahvan ja kokeneen osaamisen taustalleen.”

7,4 MW Litlebø-vesivoimalaitos talvisessa maisemassa.