Uusi biolämpökeskuksemme vihittiin käyttöön Loviisassa

Porvoon Energian uusi biolämpökeskus Loviisassa on valmis. Vuoden kestänyt rakennusprosessi saatiin päätökseen tänään, kun keskus vihittiin virallisesti käyttöön. Ekologista kaukolämpöä paikallisesta metsähakkeesta kaupungin kaukolämpöverkkoon syöttävä keskus vastaa tuotantokapasiteetiltaan 3000 omakotitalon vuotuista lämmitystarvetta.

– Hake on ekologinen polttoaine. Sitä varten ei kaadeta puita eikä tuhota metsiä, vaan poimitaan metsästä talteen ne osat jotka eivät kelpaa mihinkään muuhun jatkojalostukseen, Porvoon Energian hallituksen puheenjohtaja Johan Söderberg avasi juhlapuheessaan.

Kun hake on tuotu biolämpökeskukseen ja poltettu, siitä syntyvä tuhka palautuu metsään lannoitteen muodossa. Suljettu kierto takaa sen, että tästedes kaukolämpöverkkoon kuuluvat omakotitalot Loviisassa lämpenevät erittäin luontoystävällisesti. Aikaisemmin kaukolämmitys Loviisan alueella tuotettiin 70-prosenttisesti uusiutuvilla. Uuden biolämpökeskuksen myötä prosenttiluku on lähes sata.

Biovoima on merkittävä tulevaisuuden energianlähde

Uusi biolämpökeskus sijaitsee vanhan laitoksen vieressä Urakoitsijantiellä Loviisassa. Vanhempi, vuonna 2005 valmistunut keskus jää täydentäväksi keskukseksi esimerkiksi talven kylmäpiikkien varalle, kun taas uusi tulee toimimaan vuoden ympäri.

– Vanha, seitsemän megawatin lämpökeskus ei kyennyt enää yksin vastaamaan seudun kaukolämmitystarpeisiin. Uuden, kymmenen megawatin keskuksen arvioidaan riittävän 20-30 vuodeksi eteenpäin, Porvoon Energian lämmön ja tuotannon päällikkö Ari Raunio kertoi.

KPA Unicon toimitti Porvoon Energialle uuden biolämpökeskuksen prosessilaitteet, polttotekniikan, rakensi rakennukset, hoiti asennustyöt sekä laitoksen käyttöönoton sekä huolehtii meneillään olevasta käyttökoulutuksesta. Keskuksen korkeasta käytettävyydestä huolehditaan jatkossa huoltosopimuksen puitteissa, joka on esimerkki elinkaarikustannusajattelusta, joka tänä päivänä on tärkeässä roolissa kun energiayhtiöt päättävät laitoshankinnoistaan.

– Iso kiitos Loviisan kaupungille sujuvasti menneestä prosessista. Kiitos kuuluu myös Konevuorelle, jonka ansiosta maanrakennus- ja perustyöt sujuivat harvinaisen kivuttomasti, Porvoon Energian kehitysjohtaja Jukka Rouhiainen totesi.

Porvoon Energialla on nyt käytössään yhteensä kuusi biopolttoainetta hyödyntävää tuotantolaitosta. Suurin niistä on Tolkkisten biovoimala, joka on teholtaan kymmenkertainen Loviisaan verrattuna. Porvoon Energia näkee biovoiman merkittävänä tulevaisuuden energialähteenä.

Lisätietoja: