Uusi kattilalaitos suunnitteilla Tolkkisiin

Porvoon Energia Oy valmistelee uuden kaukolämpölaitoksen hankintaa. Noin 45 miljoonan euron kokonaisinvestointiin sisältyy biokattilalaitoksen lisäksi lämpöpumppuja ja lämpöakku. Investoinnin todennäköinen toteuttamisajankohta on parin vuoden päästä.

Uusi kattilalaitos suunnitellaan rakennettavaksi Tolkkisiin nykyisen vuonna 1979 valmistuneen ja vuonna 2002 päivitetyn vanhan kaukolämpövoimalaitoksen viereen. Tämä käyttöikänsä loppua lähestyvä laitos puretaan aikanaan uuden laitoksen valmistuttua.

Vanha laitos tuottaa noin 30 prosenttia Porvoon Energian myymästä kaukolämmöstä. Sitä käytetään varalämpövoimalana, kun tarvitaan lisäkapasiteettia tai vieressä olevassa vuonna 2013 valmistuneessa uudessa biolämpövoimalaitoksessa on huoltoseisokki.

-Suunnitteilla oleva uusi laitos tulee korvattavan laitoksen tapaan toimimaan varalaitoksena ja käyttämään haketta polttoaineena, ympäristö- ja kehityspäällikkö Jukka Rouhiainen kertoo. Teholtaan se suunnitellaan vähän pienemmäksi ja vanhasta, myös sähköä tuottavasta laitoksesta poiketen pelkästään kaukolämpöä tuottavaksi.

Pienempää tehoa kompensoidaan lämpöpumpuilla ja lämpöakulla. Voimalaitoksen lähelle sijoitettavat lämpöpumput tulevat hyödyntämään paluuveden lämpöä kaukolämpöverkostossa.

Lämpöakku aiotaan sijoittaa Porvoon Energian jonkun huippulämpölaitoksen yhteyteen Porvoon kantakaupungissa. Akku on säiliö, johon mahtuu 10 000 kuutiometriä vettä. Veteen varastoidaan muualla tuotettua kaukolämpöä myöhempää käyttöä varten. Akun teho vastaa suurin piirtein tulevan uuden kattilalaitoksen tehoa.

-Säiliö rakennetaan maan päälle ja siitä tulee noin 30 metriä korkea, Jukka Rouhiainen kertoo.

Itse kattilahankkeen valmistelut ovat siinä vaiheessa, että yhtiö on esittänyt julkisten hankintojen ilmoituskanavassa tietopyynnön ja kutsun vuoropuheluun, jonka avulla kartoitetaan markkinoita ja valmistellaan kilpailutusta.

Lisätietoja:

Jukka Rouhiainen, ympäristö- ja kehityspäällikkö