Sähköautoilu

Sähköautoilu on tulevaisuutta – ja nykypäivää!

Sähkö- ja hybridiautoilu yleistyy kovaa vauhtia. Asetetun 20 000 sähköauton tavoitteen odotetaan täyttyvän jo vuonna 2019.

Sähköautoilulla pienempi hiilirenkaanjälki

Liikenne on merkittävä osa kuluttajan hiilijalanjälkeä. Sähköautoilemalla kuluttajan on mahdollista pienentää jalanjälkeään, koska sähköautoilu on perinteistä polttomoottoriautoilua ekologisempaa – etenkin, jos valitsee sähköauton energianlähteeksi ekologisesti tuotetutun sähkön.

Täyssähköauton ohella kuluttaja voi valita erilaisista hybridimalleista, jotka käyttävät polttomoottorin rinnalla sähkömoottoria: polttomoottori mahdollistaa mökkireissut ilman latauspysähdyksiä, mutta arjessa voidaan ajella pelkällä sähköllä.

Akkukapasiteetti suurin haaste

Sähköautoilun suurimpana haasteena pidetään tällä hetkellä akun latauskapasiteetin rajallisuutta, mikä vaikuttaa autolla ajettavissa olevaan matkaan. Yhdellä latauksella on nykyisin mahdollista ajaa suhteellisen lyhyitä välimatkoja, ja siksi sähköauto soveltuu parhaiten kaupunkiajoon. Autot kuitenkin seisovat parkissa, ja siten latauksen saavutettavissa, yleensä suurimman osan päivästä. Latausverkoston laajentuessa nykymalli onkin varsin käyttökelpoinen ratkaisu isolle osalle kaupungistuvan Suomen autoilijoita.

Tulevaisuudessa erilaisia polttoainekombinaatioita käyttävät ekologiset hybridit ja tehokkaammalla akkuteknologialla varustetut täyssähköautot mahdollistavat myös pidempien matkojen ajamisen. Sähköautoilu on myös kovaa vauhtia tulossa tavarankuljetukseen ja joukkoliikenteeseen. Tulevaisuus on sähkön!

Sähköauton lataaminen älykkäillä latauslaitteilla
on turvallista ja nopeaa

Sähköauton lataaminen onnistuu monella eri tavalla.
Käytännössä saatavilla on kolme erilaista lataustapaa:

Lataaminen tavallisesta sähköpistokkeesta

Kyllä, sähköautoa voi ladata myös tavallisesta sähköpistokkeesta! Pistokelatausta kutsutaan tilapäislataukseksi, hitaaksi lataamiseksi tai suko-lataamiseksi, koska täyssähköauton tyhjän akun lataaminen perustöpselillä kestää vähintään 10 tuntia.

Tavallisia sähköpistokkeita ei ole tarkoitettu pitkäkestoiseen lataukseen, eivätkä ne kestä lataukseen tarvittavan suuren sähkövirran tuottamista pitkiä aikoja. Siksi sähköpistokkeesta laataaminen on käytännössä hätävarakeino peruslataukselle.

Peruslataus tai keskinopea lataus

Fiksuin tapa ladata sähköautoa on käyttää lataukseen tarkoitettua latauslaitetta. Latausnopeus riippuu autosta ja laturista, mutta tyhjän akun lataus täyteen kestää yleensä neljästä tunnista ylöspäin.

Kiinteällä latauslaiteella lataaminen on turvallista ja nopeampaa kuin peruspistokkeesta.

Pikalataus

Pikalatauksen mahdollistavia laitteita löytyy esimerkiksi kaupunkien keskustoista tai valtateiden varsilta. Ne sopivat tilanteisiin, joissa auton akkuun täytyy saada nopeasti lisää varausta.

Pikalatureiden teho vaihtelee laitteen mukaan, mutta esimerkiksi 45 minuutin lounastauolla akkuun voi saada pikalatauksella lisävirtaa 200 ajokilometrin edestä!

Haluatko lisätietoja sähköautoilusta?

Voit lukea lisää sähköautojen lataamisesta sekä siitä, mitä tulisi huomioida latauslaitteen hankkimisessa omakotitaloon tai kerrostalo-/rivitaloasujana taloyhtiöön yhteistyökumppanimme Virta.fi-sivuilta.